Home Ad

NTA UGC NET Paper 2 Education Mock Test – Unit 3 & Unit 4 (Learner & Teacher Education)

📌 Note / टिप्पणी:

📘 This mock test is based on Unit 4: Teacher Education from the NTA UGC NET Paper 2 (Education) syllabus.
All questions (Q 01 to Q50) are bilingual (English + Hindi) and created to match the official UGC NET exam pattern, including:

  • MCQs with one or more correct answers
  • Match the following (Section A – Section B) type questions
  • Assertion and Reasoning based questions
  • Detailed explanations after correct option click
  • Inspired by questions asked in the August 2024 shift exam

📝 यह मॉक टेस्ट एनटीए यूजीसी नेट (शिक्षा विषय) की यूनिट 4: शिक्षक शिक्षा पर आधारित है।
प्रश्न हिन्दी और अंग्रेज़ी दोनों में हैं। इसमें परीक्षा की वास्तविक शैली का पालन किया गया है — जैसे बहुविकल्पीय प्रश्न, मिलान आधारित प्रश्न और कथन-कारण आधारित प्रश्न।
कृपया इसे गंभीरता से हल करें और अपनी सफलता सुनिश्चित करें।

Q1. Which of the following is not a principle of growth and development?
Q1. निम्नलिखित में से कौन विकास और वृद्धि का सिद्धांत नहीं है?
A. Principle of continuity / निरंतरता का सिद्धांत
B. Principle of integration / एकीकरण का सिद्धांत
C. Principle of uniformity / एकरूपता का सिद्धांत
D. Principle of individual differences / वैयक्तिक भिन्नता का सिद्धांत
Explanation: Uniformity is not a principle; individual variation is inherent in growth.
एकरूपता विकास का सिद्धांत नहीं है; प्रत्येक बालक की वृद्धि अलग-अलग होती है।
Q2. Who proposed the theory of psychosocial development?
Q2. मनो-सामाजिक विकास सिद्धांत किसने प्रस्तुत किया?
A. Jean Piaget / जीन पियाजे
B. Erik Erikson / एरिक एरिक्सन
C. Freud / फ्रायड
D. Carl Rogers / कार्ल रॉजर्स
Explanation: Erikson’s theory includes 8 psychosocial stages from infancy to adulthood.
एरिक्सन का मनो-सामाजिक सिद्धांत जीवन के 8 चरणों का वर्णन करता है।

👉 Also practice: NTA UGC NET Paper 2 Education – Unit 1 & Unit 2 Mock Test (Bilingual with Answers & Explanations)

Q3. Which stage in Piaget’s cognitive development theory includes 'object permanence'?
Q3. पियाजे के संज्ञानात्मक विकास सिद्धांत में 'वस्तु स्थायित्व' किस अवस्था में आता है?
A. Preoperational / पूर्व संक्रियात्मक
B. Concrete operational / ठोस संक्रियात्मक
C. Formal operational / औपचारिक संक्रियात्मक
D. Sensorimotor / संवेदी गतिक
Explanation: Object permanence develops in the sensorimotor stage (0–2 years).
वस्तु स्थायित्व 0 से 2 वर्ष की संवेदी गतिक अवस्था में विकसित होता है।
Q4. Carl Rogers’ theory is best associated with which counseling approach?
Q4. कार्ल रॉजर्स का सिद्धांत किस परामर्श पद्धति से संबंधित है?
A. Directive counseling / निर्देशात्मक परामर्श
B. Person-centered counseling / व्यक्ति-केंद्रित परामर्श
C. Rational-emotive therapy / युक्तिपूर्ण-भावनात्मक चिकित्सा
D. Behavioristic therapy / व्यवहारवादी चिकित्सा
Explanation: Carl Rogers developed person-centered therapy focusing on empathy and unconditional regard.
कार्ल रॉजर्स ने व्यक्ति-केंद्रित परामर्श को विकसित किया, जिसमें सहानुभूति और बिना शर्त स्वीकृति होती है।
Q5. According to Gardner, how many types of multiple intelligences are there?
Q5. गार्डनर के अनुसार बहुबुद्धि के कितने प्रकार होते हैं?
A. Five / पाँच
B. Seven / सात
C. Eight / आठ
D. Ten / दस
Explanation: Gardner proposed eight intelligences such as linguistic, musical, bodily, etc.
गार्डनर ने आठ प्रकार की बुद्धियों की बात की थी जैसे भाषायी, संगीतात्मक, शारीरिक आदि।
Q6. Who among the following proposed the triarchic theory of intelligence?
Q6. निम्नलिखित में से त्रैतीय बुद्धि सिद्धांत (Triarchic Theory) किसने प्रस्तुत किया?
A. Gardner / गार्डनर
B. Binet / बिनेट
C. Sternberg / स्टर्नबर्ग
D. Thorndike / थॉर्नडाइक
Explanation: Sternberg proposed the triarchic theory: analytical, creative, and practical intelligence.
स्टर्नबर्ग ने त्रैतीय बुद्धि सिद्धांत दिया जिसमें विश्लेषणात्मक, रचनात्मक और व्यावहारिक बुद्धि शामिल हैं।
Q7. Which psychologist is associated with the concept of ‘Gestalt’?
Q7. 'गेश्टाल्ट' अवधारणा किस मनोवैज्ञानिक से संबंधित है?
A. Carl Rogers / कार्ल रॉजर्स
B. Max Wertheimer / मैक्स वर्टहाइमर
C. Freud / फ्रायड
D. Skinner / स्किनर
Explanation: Max Wertheimer was one of the founders of Gestalt psychology, focusing on perception as whole patterns.
मैक्स वर्टहाइमर गेश्टाल्ट मनोविज्ञान के संस्थापक थे जो संपूर्णता के सिद्धांत पर आधारित है।
Q8. Which of the following best describes metacognition?
Q8. निम्नलिखित में से कौन मेटाकॉग्निशन को सबसे अच्छी तरह परिभाषित करता है?
A. Thinking about emotions / भावनाओं के बारे में सोचना
B. Learning through imitation / अनुकरण द्वारा सीखना
C. Thinking about one’s own thinking / अपनी सोच के बारे में सोचना
D. Acting before thinking / सोचने से पहले कार्य करना
Explanation: Metacognition refers to awareness and regulation of one’s own thinking processes.
मेटाकॉग्निशन का अर्थ है अपनी सोच को पहचानना और उसे नियंत्रित करना।
Q9. REBT stands for which form of counselling?
Q9. आरईबीटी (REBT) किस परामर्श पद्धति का संक्षिप्त रूप है?
A. Rational Emotive Behavior Therapy / युक्तिपूर्ण भावनात्मक व्यवहार चिकित्सा
B. Reality Education Based Therapy / यथार्थ शिक्षा आधारित चिकित्सा
C. Reflective Emotional Balanced Therapy / चिंतनशील भावनात्मक संतुलित चिकित्सा
D. Role Evaluation Behavioral Therapy / भूमिका मूल्यांकन व्यवहार चिकित्सा
Explanation: REBT was proposed by Albert Ellis to help individuals challenge irrational beliefs.
आरईबीटी अल्बर्ट एलिस द्वारा दी गई थी, जिसमें व्यक्ति की तर्कहीन मान्यताओं को चुनौती दी जाती है।
Q10. Which theory emphasizes the role of environment in learning?
Q10. कौन-सा सिद्धांत अधिगम में पर्यावरण की भूमिका को प्रमुख मानता है?
A. Psychoanalytic theory / मनोविश्लेषणात्मक सिद्धांत
B. Humanistic theory / मानववादी सिद्धांत
C. Behavioristic theory / व्यवहारवादी सिद्धांत
D. Cognitive theory / संज्ञानात्मक सिद्धांत
Explanation: Behaviourism emphasizes stimulus–response learning based on environmental factors.
व्यवहारवाद अधिगम में पर्यावरण के प्रभाव को प्रमुख मानता है और प्रेरणा–प्रतिक्रिया पर आधारित होता है।
Q11. Freud’s theory of personality includes which of the following components?
Q11. फ्रायड के व्यक्तित्व सिद्धांत में निम्न में से कौन-से घटक शामिल हैं?
A. Ego, Supermind, Submind / अहं, सुपरमाइंड, सबमाइंड
B. Id, Ego, Superego / इड, ईगो, सुपरईगो
C. Id, Alter, Shadow / इड, अल्टर, शैडो
D. Conscious, Logical, Emotional / चेतन, तर्कसंगत, भावनात्मक
Explanation: Freud's psychoanalytic theory divides personality into Id (instinct), Ego (reality), and Superego (morality).
फ्रायड के अनुसार व्यक्तित्व तीन भागों में विभाजित है: इड (प्रेरणा), ईगो (वास्तविकता), और सुपरईगो (नैतिकता)।
Q12. Social intelligence involves:
Q12. सामाजिक बुद्धि में क्या शामिल होता है?
A. Knowing mathematics / गणित जानना
B. Memorizing events / घटनाओं को याद रखना
C. Understanding and managing social situations / सामाजिक स्थितियों को समझना और संभालना
D. Emotional outburst / भावनात्मक विस्फोट
Explanation: Social intelligence is the ability to navigate and manage social interactions effectively.
सामाजिक बुद्धि का अर्थ है सामाजिक स्थितियों को समझना और उनका प्रभावी संचालन करना।
Q13. Which theory of learning is based on imitation and observation?
Q13. अधिगम का कौन-सा सिद्धांत अनुकरण और अवलोकन पर आधारित है?
A. Cognitive theory / संज्ञानात्मक सिद्धांत
B. Social learning theory / सामाजिक अधिगम सिद्धांत
C. Humanistic theory / मानववादी सिद्धांत
D. Constructivist theory / संरचनावादी सिद्धांत
Explanation: Social learning theory (by Bandura) emphasizes learning via modeling and observation.
बंडुरा द्वारा प्रतिपादित सामाजिक अधिगम सिद्धांत अनुकरण और अवलोकन के माध्यम से अधिगम को मानता है।
Q14. A learner's ability to reflect and regulate their own learning process is known as:
Q14. एक शिक्षार्थी की अपनी अधिगम प्रक्रिया को नियंत्रित करने की क्षमता को क्या कहते हैं?
A. Reinforcement / पुनर्बलन
B. Self-awareness / आत्म-जागरूकता
C. Metacognition / मेटाकॉग्निशन
D. Assessment / मूल्यांकन
Explanation: Metacognition is the process of thinking about and regulating one’s own thinking.
मेटाकॉग्निशन का अर्थ है अपने सोचने की प्रक्रिया के बारे में सोचना और उसे नियंत्रित करना।
Q15. Which of the following is NOT a type of guidance?
Q15. निम्नलिखित में से कौन मार्गदर्शन का प्रकार नहीं है?
A. Educational guidance / शैक्षिक मार्गदर्शन
B. Vocational guidance / व्यावसायिक मार्गदर्शन
C. Personal guidance / व्यक्तिगत मार्गदर्शन
D. Punitive guidance / दंडात्मक मार्गदर्शन
Explanation: Punitive guidance is not a valid form; guidance should be supportive and developmental.
दंडात्मक मार्गदर्शन कोई मान्य प्रकार नहीं है; मार्गदर्शन सहयोगात्मक और विकासात्मक होना चाहिए।
Q16. Emotional intelligence refers to:
Q16. भावनात्मक बुद्धिमत्ता का अर्थ है:
A. Solving logical problems / तार्किक समस्याएं हल करना
B. Using technology / तकनीक का उपयोग
C. Recognizing and managing emotions / भावनाओं को पहचानना और प्रबंधित करना
D. Academic memory / शैक्षणिक स्मृति
Explanation: Emotional intelligence is the ability to identify, understand, and manage one’s own and others’ emotions.
भावनात्मक बुद्धिमत्ता का अर्थ है स्वयं एवं दूसरों की भावनाओं को समझना और नियंत्रित करना।
Q17. Which guidance type helps a student select the right stream after class 10?
Q17. कक्षा 10 के बाद उचित स्ट्रीम चयन करने में कौन-सा मार्गदर्शन सहायक होता है?
A. Personal guidance / व्यक्तिगत मार्गदर्शन
B. Vocational guidance / व्यावसायिक मार्गदर्शन
C. Educational guidance / शैक्षिक मार्गदर्शन
D. Medical guidance / चिकित्सीय मार्गदर्शन
Explanation: Educational guidance helps students make informed decisions about academic paths.
शैक्षिक मार्गदर्शन छात्रों को उनकी शिक्षा के विकल्पों के बारे में सही निर्णय लेने में सहायता करता है।
Q18. Which of the following theories best explains social development through interaction?
Q18. निम्न में से कौन-सा सिद्धांत पारस्परिकता के माध्यम से सामाजिक विकास को सबसे बेहतर रूप में समझाता है?
A. Behaviorism / व्यवहारवाद
B. Social learning theory / सामाजिक अधिगम सिद्धांत
C. Classical conditioning / शास्त्रीय अनुबंधन
D. Cognitive dissonance / संज्ञानात्मक असंतुलन
Explanation: Social learning theory emphasizes learning through interaction and observation.
सामाजिक अधिगम सिद्धांत पारस्परिकता और अनुकरण के माध्यम से अधिगम को समझाता है।
Q19. Who is the founder of Rational Emotive Behavior Therapy (REBT)?
Q19. युक्तिपूर्ण भावनात्मक व्यवहार चिकित्सा (REBT) के संस्थापक कौन हैं?
A. Carl Rogers / कार्ल रॉजर्स
B. Albert Ellis / एल्बर्ट एलिस
C. Freud / फ्रायड
D. Max Wertheimer / मैक्स वर्टहाइमर
Explanation: Albert Ellis developed REBT focusing on changing irrational beliefs.
एल्बर्ट एलिस ने आरईबीटी विकसित किया जो व्यक्ति की तर्कहीन मान्यताओं को बदलने पर आधारित है।
Q20. Which theory suggests that learning is a result of internal mental activity?
Q20. कौन-सा सिद्धांत यह मानता है कि अधिगम आंतरिक मानसिक क्रिया का परिणाम है?
A. Behaviorist theory / व्यवहारवादी सिद्धांत
B. Classical conditioning / शास्त्रीय अनुबंधन
C. Cognitive theory / संज्ञानात्मक सिद्धांत
D. Stimulus-response theory / उद्दीपन-प्रतिक्रिया सिद्धांत
Explanation: Cognitive theory focuses on how internal mental processes affect learning.
संज्ञानात्मक सिद्धांत अधिगम में आंतरिक मानसिक क्रियाओं की भूमिका को प्रमुख मानता है।
Q21. Social cognition refers to:
Q21. सामाजिक संज्ञान का तात्पर्य है:
A. Knowing all religions / सभी धर्मों का ज्ञान
B. Understanding scientific theories / वैज्ञानिक सिद्धांतों की समझ
C. Understanding others’ emotions, beliefs, and intentions / दूसरों की भावनाओं, विश्वासों और इरादों को समझना
D. Memorizing historical events / ऐतिहासिक घटनाओं को याद करना
Explanation: Social cognition is the mental process involved in understanding social interactions and people.
सामाजिक संज्ञान का संबंध सामाजिक संबंधों की समझ और दूसरों के दृष्टिकोण को जानने से है।
Q22. The need for guidance increases when:
Q22. मार्गदर्शन की आवश्यकता तब बढ़ जाती है जब:
A. Learner is confident / शिक्षार्थी आत्मविश्वासी हो
B. Multiple career choices exist / करियर के कई विकल्प हों
C. Student has fixed plan / योजना पहले से तय हो
D. Learner avoids schooling / शिक्षार्थी स्कूल नहीं आता
Explanation: With growing options and complexities, learners need guidance to make informed choices.
जब करियर के विकल्प अधिक होते हैं, तो सही मार्गदर्शन की आवश्यकता बढ़ जाती है।
Q23. Which of the following is not a principle of guidance?
Q23. निम्न में से कौन मार्गदर्शन का सिद्धांत नहीं है?
A. All-round development / सर्वांगीण विकास
B. Continuity / निरंतरता
C. Imposition / थोपना
D. Individual differences / वैयक्तिक भिन्नताएं
Explanation: Guidance is never imposed; it respects the individual’s freedom of choice.
मार्गदर्शन थोपने का कार्य नहीं है; यह व्यक्ति की स्वतंत्रता और जरूरतों पर आधारित होता है।
Q24. What is the focus of Humanistic counselling approach?
Q24. मानववादी परामर्श पद्धति का मुख्य फोकस क्या होता है?
A. Client’s potential and self-growth / क्लाइंट की क्षमता और आत्मविकास
B. Punishing bad behavior / गलत व्यवहार को दंडित करना
C. Rigid structure / कठोर संरचना
D. Medication / औषधि
Explanation: Humanistic counselling focuses on empathy, self-actualization, and positive regard.
मानववादी परामर्श व्यक्ति की संभावनाओं, आत्मविकास और सकारात्मक दृष्टिकोण पर केंद्रित होता है।
Q25. Who emphasized the importance of unconditional positive regard in counselling?
Q25. परामर्श में बिना शर्त सकारात्मक स्वीकृति पर किसने बल दिया?
A. Albert Ellis / एल्बर्ट एलिस
B. Freud / फ्रायड
C. Carl Rogers / कार्ल रॉजर्स
D. Skinner / स्किनर
Explanation: Carl Rogers stressed empathy and unconditional positive regard in person-centered counselling.
कार्ल रॉजर्स ने व्यक्ति-केंद्रित परामर्श में सहानुभूति और बिना शर्त सकारात्मक स्वीकृति पर बल दिया।

👉 साथ ही यह भी अभ्यास करें: एनटीए यूजीसी नेट शिक्षा (पेपेर 2) – यूनिट 1 और यूनिट 2 मॉक टेस्ट (उत्तर और स्पष्टीकरण सहित)

Q26. Which of the following best describes the scope of teacher education?
Q26. शिक्षक शिक्षा के क्षेत्र को निम्न में से कौन सबसे अच्छी तरह परिभाषित करता है?
A. Pre-service training only / केवल प्री-सर्विस प्रशिक्षण
B. In-service training only / केवल इन-सर्विस प्रशिक्षण
C. Both pre-service and in-service education / पूर्व-सेवा और सेवा-कालीन दोनों प्रकार की शिक्षा
D. Higher education only / केवल उच्च शिक्षा
Explanation: Teacher education encompasses both pre-service and in-service phases to ensure lifelong learning.
शिक्षक शिक्षा में पूर्व-सेवा और सेवा-कालीन दोनों प्रकार की प्रशिक्षण प्रक्रिया शामिल होती है।
Q27. The NCFTE 2009 was developed by:
Q27. एनसीएफटीई 2009 किसके द्वारा विकसित किया गया था?
A. UGC / यूजीसी
B. NCTE / एनसीटीई
C. NCERT / एनसीईआरटी
D. AICTE / एआईसीटीई
Explanation: The National Curriculum Framework for Teacher Education (NCFTE) 2009 was developed by NCTE.
एनसीएफटीई 2009 को राष्ट्रीय शिक्षक शिक्षा परिषद (एनसीटीई) द्वारा विकसित किया गया था।
Q28. Which transactional approach is suitable for foundation courses in teacher education?
Q28. शिक्षक शिक्षा के आधार पाठ्यक्रमों के लिए कौन-सा ट्रांजेक्शनल दृष्टिकोण उपयुक्त है?
A. Expository / व्याख्यात्मक
B. Drill method / अभ्यास विधि
C. Lecture method only / केवल व्याख्यान विधि
D. Dictation method / श्रुतिलेख विधि
Explanation: Expository and collaborative approaches are recommended for foundational content understanding.
आधार पाठ्यक्रमों में व्याख्यात्मक और सहयोगात्मक दृष्टिकोण को उपयुक्त माना जाता है।
Q29. Who proposed the concept of Pedagogical Content Knowledge (PCK)?
Q29. पैडागॉजिकल कंटेंट नॉलेज (PCK) की अवधारणा किसने दी?
A. Habermas / हैबरमास
B. Deng & Luke / डेंग और ल्यूक
C. Lee Shulman / ली शुलमैन
D. Paulo Freire / पाउलो फ्रेरे
Explanation: Lee Shulman introduced the concept of PCK, emphasizing integration of content and pedagogy.
ली शुलमैन ने PCK की अवधारणा दी, जिसमें विषयवस्तु और शिक्षण पद्धति का समन्वय होता है।
Q30. Reflective teaching emphasizes:
Q30. चिंतनशील शिक्षण (Reflective Teaching) किस पर बल देता है?
A. Memorization of content / विषयवस्तु को याद करना
B. Following rigid syllabus / कठोर पाठ्यक्रम का पालन करना
C. Continuous self-assessment and improvement / निरंतर आत्म-मूल्यांकन और सुधार
D. Exam preparation only / केवल परीक्षा की तैयारी
Explanation: Reflective teaching involves analyzing one's teaching for continuous improvement.
चिंतनशील शिक्षण का तात्पर्य अपनी शिक्षण प्रक्रिया का विश्लेषण कर निरंतर सुधार करना है।
Q31. Competency-based teacher education focuses on:
Q31. दक्षता आधारित शिक्षक शिक्षा किस पर केंद्रित होती है?
A. Rote learning / रटकर सीखना
B. Mastery of specific teaching skills / विशिष्ट शिक्षण कौशल में निपुणता
C. Following textbook strictly / पाठ्यपुस्तक का कठोर पालन
D. Lecture method only / केवल व्याख्यान विधि
Explanation: Competency-based teacher education ensures that teachers achieve specific measurable teaching competencies.
दक्षता आधारित शिक्षा में शिक्षकों को विशिष्ट, मापनीय शिक्षण कौशल में निपुण बनाया जाता है।
Q32. Which model of teacher education emphasizes inquiry and research?
Q32. शिक्षक शिक्षा का कौन-सा मॉडल जिज्ञासा और अनुसंधान पर बल देता है?
A. Behaviouristic model / व्यवहारवादी मॉडल
B. Inquiry-oriented model / जिज्ञासामूलक मॉडल
C. Competency-based model / दक्षता आधारित मॉडल
D. Lecture-based model / व्याख्यान आधारित मॉडल
Explanation: Inquiry-oriented model focuses on reflection, questioning, and research in teaching practice.
यह मॉडल चिंतन, प्रश्न पूछने और शिक्षण में अनुसंधान को बढ़ावा देता है।
Q33. Which of the following is an institution of in-service teacher education at the state level?
Q33. निम्न में से कौन राज्य स्तर पर सेवा-कालीन शिक्षक शिक्षा का संस्थान है?
A. UGC / यूजीसी
B. NCTE / एनसीटीई
C. SCERT / एससीईआरटी
D. NCERT / एनसीईआरटी
Explanation: SCERT operates at the state level and designs in-service teacher training programs.
एससीईआरटी राज्य स्तर पर कार्य करता है और सेवा-कालीन प्रशिक्षण कार्यक्रमों का संचालन करता है।
Q34. The SSA program was mainly launched for:
Q34. सर्व शिक्षा अभियान (SSA) का मुख्य उद्देश्य था:
A. Teacher education reforms / शिक्षक शिक्षा सुधार
B. Universal elementary education / सार्वभौमिक प्राथमिक शिक्षा
C. ICT in higher education / उच्च शिक्षा में आईसीटी
D. Vocational training / व्यावसायिक प्रशिक्षण
Explanation: SSA aimed to provide universal access to quality elementary education across India.
सर्व शिक्षा अभियान का उद्देश्य देश में सभी बच्चों को गुणवत्तापूर्ण प्राथमिक शिक्षा देना था।
Q35. Which of the following is a key principle in planning in-service teacher education?
Q35. सेवा-कालीन शिक्षक शिक्षा की योजना बनाते समय निम्न में से कौन-सा प्रमुख सिद्धांत होता है?
A. Ignoring teacher needs / शिक्षकों की आवश्यकताओं की उपेक्षा
B. Considering available budget, resources and goals / बजट, संसाधन और उद्देश्यों का ध्यान रखना
C. Uniform schedule for all / सभी के लिए एक समान कार्यक्रम
D. Random selection of modules / माड्यूल का यादृच्छिक चयन
Explanation: Planning requires goal setting, time, available resources, and clear purpose.
सेवा-कालीन शिक्षा की योजना बनाते समय उद्देश्य, समय, संसाधन और बजट का विचार आवश्यक है।
Q41. Match the teacher education models (Section A) with their key features (Section B):
Q41. शिक्षक शिक्षा मॉडलों (सेक्शन A) को उनकी विशेषताओं (सेक्शन B) से मिलाएं:

Section A:
A. Behaviouristic
B. Competency-based
C. Inquiry-oriented
D. Reflective

Section B:
1. Emphasis on questioning and research
2. Teacher as technician
3. Focus on continuous improvement and self-analysis
4. Development of measurable skills
A. 1, 2, 4 are correct / 1, 2, 4 सही हैं
B. 2, 3, 4 are correct / 2, 3, 4 सही हैं
C. 1, 3, 4 are correct / 1, 3, 4 सही हैं
D. 1, 2, 3 are correct / 1, 2, 3 सही हैं
Explanation: A → 2 (Behaviouristic), B → 4 (Competency), C → 1 (Inquiry), D → 3 (Reflective). So correct: 1, 2, 4
सही मिलान: A-2, B-4, C-1, D-3 ⇒ विकल्प A सही है।
Q42. Match the agencies (Section A) with their level of operation (Section B):
Q42. एजेंसियों (सेक्शन A) को उनके कार्य-स्तर (सेक्शन B) से मिलाएं:

Section A:
A. NCERT
B. SCERT
C. DIET
D. NCTE

Section B:
1. National Level
2. State Level
3. District Level
4. Regulatory Body
A. 1, 2, 3 are correct / 1, 2, 3 सही हैं
B. 1, 2, 4 are correct / 1, 2, 4 सही हैं
C. 1, 3, 4 are correct / 1, 3, 4 सही हैं
D. All 1, 2, 3, 4 are correct / सभी सही हैं
Explanation: A → 1 (NCERT), B → 2 (SCERT), C → 3 (DIET), D → 4 (NCTE). All are correct ⇒ D
सभी मिलान सही हैं: विकल्प D सही उत्तर है।
Q43. Match the teaching approaches (Section A) with characteristics (Section B):
Q43. शिक्षण दृष्टिकोणों (सेक्शन A) को उनकी विशेषताओं (सेक्शन B) से मिलाएं:

Section A:
A. Expository
B. Collaborative
C. Experiential
D. Constructivist

Section B:
1. Knowledge sharing via lecture
2. Group interaction & joint learning
3. Learning by doing
4. Building on prior knowledge
A. 1, 2, 3 are correct
B. 2, 3, 4 are correct
C. 1, 3, 4 are correct
D. All 1, 2, 3, 4 are correct
Explanation: A-1, B-2, C-3, D-4 ⇒ All 4 are correct matches ⇒ Option D
सभी दृष्टिकोण और विशेषताएं मेल खाती हैं, इसलिए सही उत्तर है: विकल्प D
Q44. Match the following documents with their purpose:
Q44. निम्नलिखित दस्तावेजों को उनके उद्देश्यों से मिलाएं:

Section A:
A. NPE 1986
B. NCF 2005
C. NCFTE 2009
D. Justice Verma Committee 2012

Section B:
1. Teacher education reforms
2. Holistic child-centric curriculum
3. National policy vision for education
4. Vision and mission for teacher education
A. 1, 2, 3 are correct
B. 2, 3, 4 are correct
C. 1, 3, 4 are correct
D. All 1, 2, 3, 4 are correct
Explanation: A-3, B-2, C-4, D-1 ⇒ All matches are correct, so Option D
सभी मिलान सही हैं, इसलिए सही उत्तर है विकल्प D।
Q45. Match teacher roles (Section A) with expected tasks (Section B):
Q45. शिक्षक की भूमिकाओं को उनके अपेक्षित कार्यों से मिलाएं:

Section A:
A. Facilitator
B. Evaluator
C. Content Expert
D. Innovator

Section B:
1. Helps students construct knowledge
2. Assesses learning outcomes
3. Designs curriculum and content
4. Integrates new teaching methods
A. 1, 2, 3 are correct
B. 2, 3, 4 are correct
C. 1, 3, 4 are correct
D. All 1, 2, 3, 4 are correct
Explanation: A-1, B-2, C-3, D-4 ⇒ All are matched correctly ⇒ Option D
सभी भूमिकाओं और कार्यों का मिलान सही है।
Q46. Match the professional ethics with the correct description:
Q46. व्यावसायिक नैतिकता को उनके विवरण से मिलाएं:

Section A:
A. Integrity
B. Accountability
C. Respect
D. Equity

Section B:
1. Equal treatment to all students
2. Accepting responsibility for actions
3. Being honest and truthful
4. Valuing others' dignity and opinion
A. 1, 3, 4 are correct
B. 2, 3, 4 are correct
C. 1, 2, 4 are correct
D. All 1, 2, 3, 4 are correct
Explanation: A-3, B-2, C-4, D-1 ⇒ All options match correctly ⇒ Option D
सभी नैतिकताओं और उनके अर्थ का मिलान सही है।
Q47. Assertion (A): In-service teacher education helps improve teaching quality.
Reason (R): It enables teachers to reflect and upgrade their practices.
Q47. कथन (A): सेवा-कालीन शिक्षक शिक्षा शिक्षण गुणवत्ता में सुधार करती है।
कारण (R): यह शिक्षकों को आत्मचिंतन और सुधार करने की क्षमता प्रदान करती है।
A. Both A and R are true and R is the correct explanation of A
B. Both A and R are true but R is not the correct explanation of A
C. A is true, R is false
D. A is false, R is true
Explanation: Both A and R are correct and R explains how in-service education improves teaching.
दोनों सही हैं और R, A का सही स्पष्टीकरण है।
Q48. Assertion (A): Use of ICT reduces the role of teachers in classrooms.
Reason (R): ICT replaces direct interaction between teacher and learner.
Q48. कथन (A): कक्षा में ICT का प्रयोग शिक्षकों की भूमिका को घटाता है।
कारण (R): ICT शिक्षक और शिक्षार्थी के बीच प्रत्यक्ष संपर्क को समाप्त कर देता है।
A. Both A and R are true and R is the correct explanation of A
B. Both A and R are true but R is not the correct explanation of A
C. A is false, R is false
D. A is true, R is false
Explanation: ICT supports and enhances teacher roles, not reduces them. Both A and R are false.
शिक्षक की भूमिका ICT से कम नहीं होती, बल्कि उसे सशक्त करती है।
Q49. Assertion (A): Competency-based teacher education focuses on performance.
Reason (R): It aims at assessing attitudes only.
Q49. कथन (A): दक्षता आधारित शिक्षक शिक्षा प्रदर्शन पर केंद्रित होती है।
कारण (R): इसका उद्देश्य केवल दृष्टिकोण (attitude) का मूल्यांकन है।
A. Both A and R are true and R is the correct explanation of A
B. A is true, R is false
C. A is false, R is true
D. Both A and R are false
Explanation: A is correct, but R is incorrect because competency-based education includes knowledge, skills, and attitudes.
दक्षता आधारित शिक्षण में प्रदर्शन के सभी पहलू शामिल होते हैं – केवल दृष्टिकोण नहीं।
Q50. Assertion (A): Teachers must continuously update their knowledge.
Reason (R): Education is a dynamic and evolving discipline.
Q50. कथन (A): शिक्षकों को निरंतर अपने ज्ञान को अद्यतन करते रहना चाहिए।
कारण (R): शिक्षा एक गतिशील और विकासशील अनुशासन है।
A. Both A and R are true and R is the correct explanation of A
B. Both A and R are true but R is not the correct explanation of A
C. A is true, R is false
D. A is false, R is true
Explanation: Both are true, and R correctly explains why ongoing learning is essential in teaching.
शिक्षा एक सतत विकासशील क्षेत्र है, इसलिए शिक्षकों का ज्ञान अपडेट रहना आवश्यक है।

Post a Comment

0 Comments